|
2008. november 10. |
Erősíti a kisbabák tüdejét a szoptatás
|
Angol és amerikai
tudósok kutatásai szerint az az egyszerű erőkifejtés, amelyet a
kisbabák végeznek szoptatás közben, nagyban hozzájárul tüdejük
erősebb működéséhez.
A szakemberek által végzett felmérés szerint - amelyet Wight
szigeti gyermekek között végeztek - a legalább négy hónapig
szoptatott kisbabák tüdeje kitűnően működik gyermekkoruk első
éveiben. Ebben nagy szerepe van a szoptatás eltérő technikáinak és
időtartamainak - mondták a kutatók a Thorax nevű folyóiratnak. A
kutatások megállapítása szerint a szoptatás védelmet nyújt a
csecsemők számára a légúti problémákkal szemben a korai
gyermekkorban, ám hatása a későbbiekben kevésbé tisztázott.
A résztvevő 1456 baba fejlődését 10 éves korukig követték
figyelemmel. A kisbabák egyharmadát legalább 4 hónapig szoptatták,
és gyakorlatilag mindegyikük tüdeje kitűnően teljesített a levegő
belégzése és gyors kilégzése "vizsgán", függetlenül attól, hogy
édesanyjuk esetleg asztmától vagy allergiától szenvedett. Míg a
kutatók szerint a szoptatásban rejlő előnyök nem teljesen világosak,
addig más tanulmányok az anyatejben található immunanyagokban látják
az asztmával szembeni védelmet.
Syed Arshad, a Southamptoni Egyetem kutatója és a Wight szigeti
David Hide Asztma- és Allergiakutató Központ illetékese szerint a
szoptatás során kifejtett szívóerő is közrejátszik a babáknál
tapasztalt erősebb tüdő működésben. Összehasonlítva a cumisüveggel,
a szoptatás során a kisbabáknak általában háromszor nagyobb
erőfeszítésébe telik a tej "megszerzése" és maga a folyamat is
sokkal tovább tart. "Amit a babák csinálnak, az tulajdonképpen
nagyon hasonlít ahhoz a gyakorlathoz, amit az idősebb,
tüdőproblémákkal küzdő pácienseknek szoktunk javasolni" - mondta
Arshad.
A kutatócsoport egy cumisüveggyártót keresett meg azzal a
céllal, hogy olyan üveget hozzanak létre, amely a szoptatásnál
tapasztalt erőkifejtést igényelné a babák részéről. "Senki sem
kérdőjelezi meg a szoptatás jótékony hatását, és most
létrehozhatnánk egy cumisüveget a szoptatni képtelen nők számára" -
tette hozzá Arshad.
Elaine Vickers, a UK Asthma munkatársa szerint a mostani
tanulmány bizonyítékul szolgál a szoptatás hosszú távú előnyeire.
"Habár a kutatás eredményei nem kifejezetten az asztmára
összpontosulnak, a kutatók mégis rámutattak arra, hogy a négy
hónapig vagy tovább szoptatott gyerekek tüdőkapacitása jobb, mint
azoké, akiket sosem szoptattak, vagy akiket kevesebb mint négy
hónapig tápláltak közvetlenül anyatejjel."
mti
|